Bruggenbouwer in de breedste zin van het woord
Door: STARC op 11 november 2022Portret van founder Marc van den Boogaard
Als data- en kennispartner voor de gebouwde omgeving, is STARC er voor ambitieuze mensen en organisaties die zich verder willen blijven ontwikkelen. Een houding die Marc van den Boogaard, medeoprichter van STARC, ook op persoonlijk niveau nastreeft. In dit portret, dat deel uitmaakt van een drieluik, blikt de geboren verbinder terug op het eerste levensjaar van STARC en deelt hij zijn ambities voor de toekomst.
Bruggenbouwer in hart en nieren
Voor jonge Marc geen telspelletjes op de achterbank van de Opel Kadett van zijn ouders. Hij staarde veel liever eindeloos naar de openbare bouwwerken die ze onderweg passeerden. Toen de familie Van den Boogaard over de Merwedebrug naar de Efteling reed, ontstond zijn fascinatie voor civiele techniek en bruggenbouw in het bijzonder. Vanaf dat moment wist Marc het zeker: hij wilde bruggenbouwer worden. Dat zou gebeuren, ook in figuurlijke zin.
Van alle markten thuis
In de rol van consultant, business analist, projectmanager en salesmanager heeft Marc voor verschillende grote bouwbedrijven gewerkt, waar hij zich specialiseerde in het leggen van dataverbanden in de gebouwde omgeving. Gaandeweg lonkte ook het ondernemerschap: een droom die in vervulling kon gaan toen Christiaan van Kouwen, met wie hij eerder fijn had samengewerkt, hem benaderde om op de STARC-trein te stappen. Marc: “We voelen en vullen elkaar op veel vlakken goed aan. We zijn ons partnerschap aangegaan als gezamenlijk leer- en groeitraject. Die filosofie vormt ook nu de basis van iedereen die STARC komt versterken en onze relatie met klanten.”
Actie is reactie
Marc is het type ondernemer dat op relationeel vlak het verschil maakt. Weet de verjaardagen van zijn gesprekspartners (en hun kinderen!) uit zijn hoofd. Lepelt moeiteloos anekdotes op. Is in voor een lach, maar ook een serieuze noot. Een bruggenbouwer pur sang, kortom. Wat Marc daar zelf over zegt? “Ondernemen is betrokkenheid tonen met onze werknemers en opdrachtgevers. Wie positieve energie geeft, krijgt positieve energie terug. Het is misschien een uitgekauwde metafoor, maar op elkaar kunnen bouwen als team en een stevig fundament daarvoor leggen, vinden we heel belangrijk bij STARC.”
De business begrijpen
Marc is trots op de gunfactor die STARC heeft. Een positie die het bedrijf alleszins heeft te danken aan haar uitgesproken propositie. “STARC positioneert zichzelf als datapartner voor de gebouwde omgeving die de business van opdrachtgevers en alle onderliggende processen begrijpt. Dat kan alleen door data uit de abstracte sfeer te halen. Met STARC laten we zien waar het kostenbesparingspotentieel van data ligt, maken we inzichtelijk hoe data zich verhoudt tot de gebruikte assets en vergroten we zo de adoptiebereidheid. We praten mee over de inhoud. Over slimmer bouwen, het reduceren van incidenten, het verlagen van de uitstoot, dat soort zaken. Met andere woorden: over hoe we Nederland veiliger, beter en leefbaarder kunnen maken.”
Impact maken
Marc besluit: “Wat we samen met onze opdrachtgevers doen, is van invloed op honderdduizenden Nederlanders. De utiliteitsbouw raakt iedereen. Net zoals de bruggen en vele andere knooppunten die een logistieke spilfunctie vervullen. Daar een bijdrage aan mogen leveren en zo van waarde zijn voor de gebouwde omgeving, maakt mij enorm enthousiast!”
Meer lezen? Dit artikel maakt deel uit van een drieluik. Eerder verscheen ook een portret van STARC-founder Christiaan en een duo-interview: