Op missie om de bouwsector wakker te schudden

Door: STARC op 11 november 2022 Chris STARC

Portret van founder Christiaan van Kouwen

Met een team van gedreven dataprofessionals bouwen we bij STARC aan de toekomst van Nederland. We voorzien het domein van de gebouwde omgeving met cijfers, statistieken en trendanalyses voor het maken van gefundeerde beslissingen. Het fundament van dit avontuur is gelegd door Christiaan van Kouwen en Marc van den Boogaard, de naamgevers van STARC. In dit portret vertelt Christiaan hoe hij de afgelopen periode heeft ervaren en deelt hij zijn toekomstvisie.

Aan de weg timmeren begon al vroeg

Waar veel leeftijdsgenoten hun zakgeld verbrasten in de snoepwinkel, ging Christiaan in zijn tienerjaren naar de bouwmarkt om spijkers voor zijn boomhut te kopen. Dat hij in de bouwsector terecht zou komen, stond al in hout gebeiteld. Christiaans vader, die net als veel andere Van Kouwens het ambacht van timmerman bekleedde en later opklom naar bedrijfsleider, nam hem al op jonge leeftijd mee naar de werkplaats. Met tot de verbeelding sprekende projecten op zijn naam, waaronder de trap van de Fata Morgana in de Efteling, was het voor de jongste drager van het familiewapen snel duidelijk: ook hij wilde iets iconisch realiseren in de bouw dat alle verwachtingen zou overtreffen.  

Fast-forward naar 2022

Na zijn opleiding tot civiel ingenieur ondersteunde Christiaan uiteenlopende bouwprojecten, van gemeentelijk niveau tot rijksniveau. Eerst als projectcoördinator, later als commercieel consultant/manager in de civiele detachering, tot aan commercieel directeur in de pharma consultancy. In die periode ontdekte hij dat zijn ware gedrevenheid ligt bij het creëren van meerwaarde en perspectief voor mensen. De praktische uitwerking hiervan kreeg vorm in het vooruithelpen van de dagelijkse operatie van bedrijven met behulp van data. En dat resulteerde erin dat Christiaan – samen met een compagnon – een eigen weg wilde inslaan.

Die compagnon vond hij in de persoon van Marc van den Boogaard, met wie hij eerder samenwerkte bij technisch detacheerder TRACÉ – tegenwoordig Voort. Christiaan: “Alle seinen stonden op groen om samen met Marc een strategisch plan te trekken om de bouwsector wakker te schudden en te laten zien wat er allemaal mogelijk is met data.” 

Groei door wilskracht

Een van Christiaans grootste persoonlijke ambities voor STARC is om een kwaliteitsstempel te drukken op alles wat het bedrijf neerzet voor medewerkers en klanten. “Met STARC wil ik een omgeving creëren waarin de mensen die ons STARC maken zichzelf kunnen zijn en volop de ruimte krijgen voor eigenaarschap. Ik geloof stellig in sturen op intrinsieke motivatie: groeien door te willen. En dat we door deze aanpak het beste jongetje van de klas worden en zo het verschil maken voor onze klanten. Het geeft mij veel voldoening om de benodigde structuur hiervoor op te zetten en zo stap voor stap toe te werken naar een nieuwe organisatie.”

Opdrachtgevers reageren positief

Het valt Christiaan op hoe positief er op STARC wordt gereageerd. “Daar hoop je op, maar dat het vervolgens ook de realiteit is, is natuurlijk geweldig! In gesprekken met opdrachtgevers horen we dat we een fris geluid uitdragen. Ook sollicitanten geven dat aan. Men staat open voor onze werkwijze, die uitgaat van co-creatie en samen successen boeken.”

Uitdagingen alom voor de bouwsector

Het zijn diezelfde gesprekken met klanten die hem sterken in het besef dat de bouwsector nog een lange weg te gaan geeft. “Veel bouwbedrijven zijn gefocust op het aannemen van nieuwe mensen, niet op het efficiënter inrichten van werk. Het gevoel leeft dat er aldoor mensen nodig zijn om de groei bij te kunnen benen. Maar het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Met slimme datatoepassingen kan er meer werk worden verzet met minder mensen. De gemakkelijkste manier om geld te verdienen en winstgevender te worden, is door minder te verliezen. Daar zit de crux!”

Op weg naar volledig datagedreven werken

Data is de olie in de machine die Nederland draaiende houdt, constateert Christiaan. “Dit geldt voor de hele sector: van infra tot utiliteitsbouw en van leverancier tot aan een waterschaporganisatie. Met domein- en datakennis geven onze consultants vorm aan de digitale transitie van de gehele keten in de bouw. Het is geweldig om bedrijfsprocessen te stroomlijnen met de kracht van data. En dat we dan de bevestiging krijgen dat data binnen die organisaties écht is gaan leven!”

Meer lezen? Dit artikel maakt deel uit van een drieluik. Eerder verscheen ook een portret van STARC-founder Christiaan en een duo-interview: