“Dataoplossingen klakkeloos implementeren? Daar bedanken we voor”
Door: STARC op 30 januari 2024STARC-founder Christiaan over datagedreven werken in de bouw
STARC is nu ruim anderhalf jaar onderweg om de bouwwereld verder te helpen met digitaliseringsvraagstukken en datagedreven werken. Terugblikkend op dit avontuur deelt Christiaan van Kouwen, founder van STARC, zijn kijk op de transformatie die de bouwsector sindsdien heeft doorgemaakt en de rol die STARC hierin speelt. De crux in deze markt vol veranderingen, uitdagingen en kansen? “Efficiënter werken is de enige weg vooruit”, aldus Christiaan. “Als je blijft doen wat je vandaag doet, zal er morgen niets veranderen”, schetst hij naar voorbeeld van Einstein. “Gelukkig wordt die boodschap steeds beter begrepen.”
Noodzaak digitalisering wordt gevoeld
Waar datagedreven werken nog niet zo lang geleden het domein was van techbedrijven in Silicon Valley, krijgt deze aanpak steeds vaker navolging bij toekomstgerichte bedrijven dichter bij huis. Christiaan: “Het is hoopvol dat het databewustzijn in de gehele keten van de bouw is gegroeid. Sinds de oprichting van STARC hebben we met zo’n 150 bedrijven om tafel gezeten. Er is geen enkele partij bij geweest die zich niet genoodzaakt voelt om met data aan de slag te gaan.”
Een stap in de goede richting, wat Christiaan betreft. “Maar de echte stip op de horizon ontbreekt vaak nog. Het waarom wordt wel begrepen, maar niet de hoe en wat.” Dat komt volgens Christiaan omdat nog veel organisaties datagedreven werken gelijktrekken aan de termen ‘digitalisering’ of ‘digitale transformatie’, maar daarbij té nauwe definities hanteren. “Ja, informatie wordt bij veel organisaties digitaal verwerkt en beheerd. Ja, er is software in gebruik. En ja, ook het productaanbod van sommige marktpartijen, zoals ingenieursbureaus, is digitaal. Maar nee, digitalisering is zelden ingebed in de strategische bedrijfsvoering. Wanneer je digitalisering slechts ziet als ‘add-on’ op je strategie en het grote plaatje ontbreekt, blijft het echte potentieel uit.”
Op naar 100% datagedreven werken
Om die reden hecht Christiaan niet zo veel waarde aan de termen digitalisering en digitale transformatie. In zijn ogen zijn het vooral noodzakelijke middelen om tot de kern te komen van waar het werkelijk om draait: datagedreven werken. “Dat is waar STARC voor staat. Het staat aan de basis van het hogere doel dat we nastreven: het realiseren van een algehele productiviteitsverhoging in de gehele keten van de bouw. We automatiseren processen om meer te kunnen doen met minder mensen. Om meer of weer grip te krijgen op de operatie. En dat is hard nodig. Er is een vergrijzingsgolf op komst en de krapte op de arbeidsmarkt is nijpend. Hoe je kennis en kunde gaat borgen in je organisatie is nu hét thema.”
Vertrouwen doet bouwen
“Misschien nog wel belangrijker is dat STARC ervoor zorgt dat organisaties minder afhankelijk worden van individuen binnen organisaties. Bij veel organisaties leunen dataoplossingen op één persoon. Valt deze persoon om wat voor reden dan ook weg, dan komt het proces helemaal tot stilstand. STARC voorkomt deze afhankelijkheid door middel van training en ondersteuning bij verandermanagement. Zo zorgen we voor breed gedragen processen die altijd doorgang kunnen vinden.”
STARCs visie kan op vertrouwen rekenen in de sector, merkt Christiaan. Een verdienste die ook alleszins te maken heeft met de domeinkennis waarover de specialisten van STARC beschikken. “We beheersen niet alleen het toepassingsstuk van data, maar weten ook welke taal stakeholders spreken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Binnen deze branche is dat geen vanzelfsprekende combinatie.”
Ook STARCs transparante en goed onderbouwde business analyses voeden het klantvertrouwen. “Wanneer klanten ons vragen dataoplossingen te implementeren zonder gedegen vooronderzoek, verkopen we nee. We stellen eerst de vraag achter de vraag. Daarmee is de klant écht geholpen. Misschien wat tegendraads, maar wel een manier van werken die gewaardeerd wordt.”
Versneld versnellen
Om bedrijven versneld kennis te laten nemen van de potentie van datagedreven werken, heeft STARC het afgelopen jaar ingezet op eigen producten via de zogeheten STARC Strong Toolkit. De bouwstenen die eronder vallen helpen organisaties bij het identificeren van de beste gebruikstoepassingen van data voor hun business cases. De eerst gelanceerde bouwsteen betreft een interactieve workshop. Christiaan: “Daar zijn we mee gestart om organisaties in korte tijd een eerste beeld te geven van hun huidige data-adoptie. Gevolgd door een uitgebreidere analyse weet je waar je als organisatie staat. Zo kan er een gericht actieplan worden opgesteld om met behulp van data structurele en strategisch onderbouwde stappen te zetten.”
Met onze aanpak nemen uiteindelijk al gauw 6 tot 8 data-stakeholders van evenzoveel afdelingen plaats aan tafel. “De ideale mix om datagedreven werken echt van de grond te krijgen, doordat met alle invalshoeken rekening wordt gehouden en er een breder draagvlak kan ontstaan.”
Hoogtepunten van het afgelopen jaar
Al met al een jaar vol beweging, dat kunnen we wel stellen. Reflecterend op de groei die STARC in 2023 heeft doorgemaakt, spreekt Christiaan zijn trots uit over het team. “De kennis en kunde binnen het team is indrukwekkend. We zijn een jonge speler op de markt, maar krijgen vaak teruggekoppeld dat het voelt alsof we al jaren meedraaien. Een groot compliment!”
Wat Christiaan bestempelt als zijn persoonlijke hoogtepunten? De komst van nieuwe collega’s, de STARC-dagen waarbij ontwikkeling én plezier hebben centraal staan, de verhuizing naar de Europalaan in Utrecht en succesvolle projecten bij onder meer CROW, ProRail en Van den Herik. Glimlachend: “Ik ben erg trots op wat we hebben bereikt tot dusver en wat er in het verschiet ligt”.
Meer lezen? Dit artikel maakt deel uit van een tweeluik. Lees hier het diepte-interview met Christiaans compagnon Marc van den Boogaard.