“Eerst doen, dan denken”: een recept voor rampen in datagedreven werken

Door: STARC op 31 juli 2024

Je hebt de uitdrukking vast wel eens gehoord: “niet lullen maar poetsen”. Het benadrukt de hands-on mentaliteit die zo kenmerkend is voor de bouwsector. Bouwprojecten vereisen actie, snelheid en doorzettingsvermogen. Maar wat gebeurt er als aannemers deze mentaliteit toepassen op dataverzameling en -analyse?

Bij STARC zijn we ervan overtuigd dat “eerst doen, dan denken” in de context van dataverzameling niet werkt. Waarom niet? Omdat het verzamelen van data zonder een duidelijk doel en strategie leidt tot bergen ongebruikte informatie, onnodige kosten en veel frustratie.

De gevaren van “eerst doen, dan denken”

Om niet achter te blijven, beginnen sommige aannemers direct met data verzamelen. Het idee is goed, maar zonder vooropgezet plan leidt dit vaak tot problemen. Dit is waarom “eerst doen, dan denken” geen goed idee is als het gaat om data:

1. Ongebruikt potentieel

Net zoals een bouwproject een solide fundering nodig heeft, vereist dataverzameling een goed doordacht plan. Zonder duidelijke doelen en een strategie verzamel je al snel irrelevante en inconsistente data. De betrouwbaarheid van je data-analyses hangt immers af van de datakwaliteit.

2. Verloren tijd en geld

In de bouw is tijd geld, en elke vertraging brengt enorme kosten met zich mee. Hetzelfde geldt voor dataverzameling. Zonder een duidelijke strategie kost het verzamelen, opslaan en analyseren van irrelevante data niet alleen tijd, maar ook geld. Bovendien moet de data vaak alsnog opnieuw worden geanalyseerd of aangevuld, wat leidt tot dubbele kosten. De initiële investering in het verzamelen en analyseren van de data moet immers opnieuw worden gedaan om eerdere fouten te corrigeren.

3. Ineffectieve besluitvorming

Het uiteindelijke doel van dataverzameling is het verbeteren van de besluitvorming. Wanneer de verzamelde data niet relevant of van slechte kwaliteit is, dan leidt dit tot vertekende inzichten en onjuiste beslissingen.

Het fundament voor succes

Hoe het dan wel moet? Eerst denken, dan doen. Wil je alles uit je data halen? Hier zijn een aantal tips:

  • Stel duidelijke doelen. Wat wil je bereiken? Welke vragen wil je beantwoord hebben? Duidelijke doelen helpen je te bepalen welke data relevant is en hoe je deze het beste kunt verzamelen;
  • Ontwikkel een strategie. Een strategie helpt je om gestructureerd te werk te gaan. Dit omvat het bepalen van de benodigde databronnen, dataverzamelingsmethode(n) en technologieën. Door vooraf een strategie te ontwikkelen, werk je efficiënter en voorkom je fouten;
  • Analyseer en evalueer continu. Het verzamelen van data is een continu proces. Regelmatig evalueren helpt je om problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen.

Bouwen aan betrouwbare data 

Hoe zeker ben jij van de huidige datastrategie? Bij STARC helpen we je graag om strategieën te (door)ontwikkelen en te implementeren. Onze ervaring en domeinkennis van de branche maakt STARC de ideale partner in data. Vrijblijvend sparren?

Maak kennis met STARC