Bouwbedrijven helpen in de backbone van hun bestaan
Door: STARC op 9 januari 2023Q&A met STARC-founders Christiaan van Kouwen en Marc van den Boogaard
In mei 2022 zag STARC het levenslicht. Wat is er sindsdien een hoop gebeurd! In deze Q&A vertellen STARC-founders Marc van den Boogaard en Christiaan van Kouwen over de marktpotentie die ze zien voor STARC, hun toekomstplannen en hoe zij het groeitraject met STARC beleven.
Samen sta je sterk. Hoe voelt het om de krachten te bundelen?
Marc: “Christiaan en ik vullen elkaar goed aan, zowel qua persoonlijkheid als in onze rol binnen STARC. Christiaan is wat behoudender en werkt bijzonder overzichtelijk; het inrichten van de backoffice en de technische bedrijfsvoering kun je met een gerust hart aan hem overlaten. Zelf sta ik bij voorkeur in het veld bij prospects en opdrachtgevers. Of langs de zijlijn bij de ontwikkeling van ons team.”
Christiaan: “Binnen het civiele detacheringswerk heb ik ervaren hoeveel energie het geeft om organisaties op operationeel en commercieel vlak een fase verder te helpen. Die praktische, on-the-job ervaring komt goed tot zijn recht bij STARC. Helemaal in combinatie met Marcs analytische expertise. Hij is zeer sterk in het leggen van dataverbanden in de gebouwde omgeving. Daarnaast maakt hij op relationeel vlak het verschil. Bij Marc is het glas altijd halfvol. Die positieve houding straalt af op iedereen die met hem samenwerkt.”
Waar halen jullie de meeste voldoening uit met STARC?
Christiaan: “Het stap-voor-stap creëren van een nieuwe organisatie. We hebben de eerste maanden veel tijd geïnvesteerd in het neerzetten van onze diensten en de positionering van STARC. We willen de markt uitdagen en zijn op missie om de bouwsector wakker te schudden. Daarvoor bieden we zowel intern als extern de condities om te groeien naar het volgende niveau. Het is mooi om te zien dat de zaadjes die we nu planten steeds sneller ontkiemen.”
Marc: “Dat je ziet dat er een team staat en daar verantwoordelijk voor bent. Ik krijg veel energie uit de omgang met ons team. Het geeft veel voldoening dat we met STARC echt wat in gang zetten, zowel bij het team dat er nu staat als bij de opdrachten die we vervullen. En voor mij persoonlijk geeft het binnenhalen van een nieuwe opdracht ook een kick.”
Wat wil STARC zijn voor medewerkers?
Marc: “Om maar even een oud gezegde van stal te halen: behandel je naasten zoals je door hen behandeld wilt worden. Met STARC is dat: oprecht betrokken zijn, altijd gaan voor de positieve benadering en continu investeren in persoonlijke ontwikkelpaden. Onze medewerkers vormen het hart van onze organisatie. Daar zijn we trots op en dat willen we uitdragen.”
Christiaan: “We willen met STARC bovenal een fijn en stimulerend werkklimaat bieden. Een werkplek waar hard werken gewaardeerd wordt en ook loont. We laten het niet ongemerkt voorbijgaan wanneer onze medewerkers een topprestatie leveren. Successen zijn er om te vieren!”
Wat wil STARC zijn voor opdrachtgevers?
Marc: “We willen dé datapartner zijn voor de gebouwde omgeving en alle bedrijven die daar raakvlakken mee hebben. Die de business van de klant begrijpt, goed mee kan praten over de inhoud en laat zien hoe je waarde haalt uit data.”
Christiaan: “De expert in data en domeinkennis die ondersteunt bij de stap naar volledig datagedreven werken. Die helpt bij het overwinnen van obstakels en de onbegrensde mogelijkheden van data ontsluit voor het stroomlijnen van de bedrijfsprocessen van onze opdrachtgevers. We willen bouwbedrijven helpen in de backbone van hun bestaan.”
Hoe reageert jullie omgeving op STARC?
Christiaan: “Aspirant dataconsultants en ook prospects, partners en klanten zijn het er roerend mee eens: STARC doet iets wezenlijks anders dan de gevestigde orde. We schudden de branche op en dat ontgaat niemand! Voor iedereen die met of bij STARC werkt hebben we dan ook een duidelijk groeipad voor ogen.”
Marc: “Mensen herkennen zich in onze missie. We gebruiken en analyseren data om Nederland veiliger, beter en leefbaarder te maken. We snijden thematiek aan waar iedereen zich wel in herkent. De reacties die we krijgen, bevestigen dat we ons op de goede weg bevinden en dat onze boodschap aanslaat.”
Wat zit er voor moois in de pijplijn?
Marc: “We steken onze groeiambities niet onder stoelen of banken. In slechts enkele maanden tijd hebben we met STARC een hecht team neergezet. Daarin zwemmen we tegen de stroom in. Je zou haast vergeten hoe lastig het is om in onze branche aan mensen te komen, maar aan wervingszijde mogen we echt niet klagen. Ons team gaat de komende periode zeker groeien!”
Christiaan: “Dat er in de gebouwde omgeving nog veel onbenut potentieel ligt voor datatoepassingen is zeker. Met STARC gaan we dat avontuur aan en daar betrekken we graag onze klanten bij. Als het loopt zoals we voor ogen hebben, organiseren we binnen afzienbare tijd elke twee weken een STARC inhouse ontwikkeldag, waar we met ons team en klanten business cases uitwerken. Dit jaar staat volop in het teken van business development.”
Meer lezen? Dit artikel maakt deel uit van een drieluik. Eerder verschenen portretten van beide STARC-founders: