Heeft infrastructuur een houdbaarheidsdatum?

Door: STARC op 22 november 2024

De levensduur van kunstwerken verlengen

Er verdwijnt zo’n 60 miljoen kilo voedsel in de vuilnisbak omdat veel mensen de houdbaarheidsdatum niet goed interpreteren en producten weggooien die vaak nog veilig en lekker zijn om te eten. Net als bij etenswaren hebben bruggen, tunnels, viaducten en sluizen een houdbaarheidsdatum. Maar anders dan een pak melk kun je een brug niet zomaar van de hand doen. Kunstwerken in de bouw worden geconfronteerd met veroudering, toenemende belasting en veranderende omgevingsfactoren die hun structurele integriteit bedreigen. Het uitstellen van onderhoud of vernieuwing leidt tot risico’s, zoals hogere kosten en veiligheidsproblemen. Wanneer bereiken deze kunstwerken precies hun houdbaarheidsdatum? En hoe verlengen we de levensduur?

Kunstwerken onder druk

Veel Nederlandse kunstwerken naderen het einde van hun technische levensduur. Traditioneel werd de levensduur bepaald door materiaalkeuze, constructiemethoden en het verwachte gebruik. Tegenwoordig krijgen kunstwerken te maken met onvoorziene uitdagingen zoals een hogere verkeersintensiteit, extreme weersomstandigheden en aangescherpte ontwerpnormen. Er zijn dus slimme oplossingen nodig om de veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van deze objecten te waarborgen.

Grote uitdagingen bij onderhoud

Rijkswaterstaat en verantwoordelijke gemeenten stuiten vaak op de volgende uitdagingen bij het onderhoud van kunstwerken:

  • Verouderde ontwerpen. Veel kunstwerken zijn gebouwd volgens normen die inmiddels verouderd zijn en niet voldoende kunnen omgaan met hedendaagse belasting en klimaatverandering. Dit maakt het moeilijk om hun veiligheid te waarborgen zonder ingrijpende aanpassingen of vervanging;
  • Kosten van onderhoud en renovatie. Het onderhouden en renoveren van infrastructuur brengt hoge kosten met zich mee die voor gemeenten moeilijk te dragen zijn. Omdat deze projecten met minimale verstoring van de dagelijkse functionaliteit moeten plaatsvinden, zijn de werkzaamheden complex en vergen ze gespecialiseerd personeel, specifieke apparatuur en toegang tot vaak moeilijk bereikbare locaties. De jaarlijkse vernieuwingsopgave voor civiele infrastructuur in Nederland wordt geschat op zo’n 2,2 miljard euro per jaar. Deze enorme kostenlast legt een zware druk op de beschikbare budgetten van de overheden;
  • Beperkte levensduurvoorspelling. De levensduur van een kunstwerk wordt geschat op basis van inspecties en statische modellen. Deze benadering mist flexibiliteit en houdt geen rekening met veranderende omstandigheden. Dit resulteert vaak in onverwachte defecten, wat aanzienlijke kosten en veiligheidsrisico’s met zich meebrengt;
  • Onduidelijkheid over verantwoordelijkheid. Een groot probleem is dat het voor Rijkswaterstaat en gemeenten vaak onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor onderhoud en renovatie van bepaalde kunstwerken. Dit gebrek aan coördinatie zorgt ervoor dat projecten vertraging oplopen, wat de kosten en veiligheidsrisico’s verder vergroot. Het ontbreken van een heldere verdeling van verantwoordelijkheden tussen verschillende instanties zorgt voor inefficiëntie en vertraagt noodzakelijke vernieuwing.

Slimme oplossingen om de levensduur te verlengen

De uitdaging is om met slimme technologie de levensduur van onze infrastructuur te verlengen en renovaties efficiënt uit te voeren. Net zoals de overheid pleit voor “kijken, ruiken en proeven” voor je voedsel weggooit, kunnen we de conditie van infrastructuur nauwgezet monitoren alvorens in te grijpen en/of direct maar tot vervanging over te gaan.

Met behulp van datagedreven oplossingen, zoals sensoren, AI en voorspellende analyses verlengen we de levensduur van kunstwerken en minimaliseren we onverwachte verstoringen. Door continu data te verzamelen over belasting, slijtage en omgevingsfactoren, voer je onderhoud precies op het juiste moment uit, wat zorgt voor zowel kostenbesparing als verbeterde veiligheid.

Een mooi voorbeeld van een datagedreven oplossing in actie is het Stephensonviaduct in Leeuwarden. Deze innovatieve brug is uitgerust met een netwerk van sensoren die real-time informatie geven over de conditie en belasting van de brug. Door deze data te analyseren, voorspelt de brug wanneer onderhoud nodig is. Deze zelflerende technologie maakt het mogelijk om onderhoud te plannen op basis van de werkelijke status van de brug, wat de levensduur verlengt en verspilling voorkomt.

De houdbaarheidsdatum van kunstwerken verlengen met STARC

STARC heeft de kennis en mensen om de levensduur van je kunstwerken te verlengen. Met slimme, datagedreven oplossingen zorgen we ervoor dat infrastructuur veilig, efficiënt en toekomstbestendig blijft. Of het nu gaat om het voorspellen van onderhoud, verlengen van levensduur of minimaliseren van kosten, STARC biedt zowel standaard- als maatwerkoplossingen die aansluiten bij de unieke uitdagingen van je projecten. Laten we samen werken aan een duurzame, betrouwbare infrastructuur. Meer weten?

Maak kennis met STARC