Maarten Stevens – Sr. Change Manager

Sr. Change Manager Maarten Stevens brengt niet alleen veel ervaring mee, maar ook een unieke visie op verandering binnen organisaties.

In beweging brengen

Eerder werkte eerder al met STARC-founder Marc bij Capgemini. Samen ontwikkelden ze destijds een buddy-programma dat nieuwe medewerkers begeleidde tijdens hun onboarding. Deze ervaring bleek een voedingsbodem voor zijn coachende manier van werken. “Het leiden en begeleiden van mensen zit in mijn bloed. Ik help mensen, teams en organisaties die vastlopen in structuren weer in beweging te komen. Ik combineer gevoel met ratio en analyse om problemen te pinpointen en vervolgens de weg vooruit te vinden. Noem het mijn zesde zintuig.”

Van plan naar gebruik

Maartens aanpak als Change Manager is gebaseerd op het idee dat verandering van binnenuit moet komen. De realiteit is vaak anders, ziet hij. “Binnen veel organisaties is de tendens: we hebben snel – het liefst gisteren al – een systeem nodig. Dan wordt er met man en macht aan een systeem gesleuteld dat op papier werkt. Om vervolgens stuk te lopen op het gebruik.” Jammer en onnodig, vindt Maarten. “Vaak worden zulke systemen top-down gelanceerd. Een nieuw systeem komt nooit van de grond wanneer gebruikers er de meerwaarde niet van inzien.”

Adoptiebereidheid voor verandering vergroten

Dat het aan die adoptiebereidheid nog wel eens schort, daar kijkt Maarten niet vreemd van op. “Systemen zijn in de basis maar koude, harde IT-materie. Het is dan o zo belangrijk om je op de mensen-as te begeven. Om het gesprek aan te gaan en met elkaar in kaart te brengen wat er nodig is om dat doel te bereiken.” Hoe precies, is wat hem betreft irrelevant. “Dat kan een training zijn, een meeting met het MT of gewoon een goed één-op-één-gesprek. Zolang de urgentie om te veranderen maar boven tafel komt. En daarna snel en krachtig besluiten worden genomen om verder te kunnen. Alleen zo is duurzame adoptie te realiseren. Zo sta ik erin.”

Kritisch en doortastend

Maarten neemt geen blad voor de mond en durft de kritische vragen te stellen die nodig zijn om tot de kern van problemen te komen. “Doordat ik de juiste vragen stel, krijg ik het vertrouwen en word ik gezien als een trusted advisor. Dat hoor ik keer op keer. Zulk vertrouwen is onmisbaar om veranderingen succesvol door te voeren. Het is fijn om in een omgeving te werken waar dat gestimuleerd wordt.”